Monday, 20 May 2024

Που είμαστε

Με ένα μόνο κλικ βρείτε την ακριβή τοποθεσία μας και επισκεφθείτε μας

Επικοινωνήστε μαζί μας

Μη διστάσετε να έρθετε σε επικοινωνία μαζί μας, κάνοντας κλικ εδώ

Δημοτικό

Σχολείο και Οικογένεια

Επικοινωνία

Χάρτης Πρόσβασης

Φώτο & Βίντεο


Υπό Μενού Δημοτικό

Α' Τάξη Print E-mail

Μέθοδος διδασκαλίας των μαθημάτων της Α’ Τάξης Δημοτικού

Στην Α’ τάξη το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με νέες μαθησιακές συνθήκες όπως είναι το οργανωμένο σχολικό περιβάλλον της τάξης (π.χ θρανία) όπως με τη μεθοδική διδασκαλία των γνώσεων, τους κανόνες της τάξης, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα που αναγνωρίζονται από τους κανονισμούς του  σχολείου, με τη μελέτη των μαθημάτων και με την υπευθυνότητα.

Πρωταρχικός μας στόχος, είναι η ομαλή μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και γι’ αυτό φροντίζουμε το σχολικό περιβάλλον να είναι φιλικό όσο και διδακτικό, καλλιεργούμε σχέσεις αγάπης, σεβασμού, κατανόησης, και ενισχύουμε την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Δημιουργώντας τις σωστές προϋποθέσεις στοχεύουμε να έχουμε ένα παιδί ήρεμο, χαρούμενο, που δε φοβάται το σχολείο αλλά αντιθέτως είναι πρόθυμο να αναλάβει τις νέες του ευθύνες.

Για να γίνει αυτό, αρχικά διαθέτουμε ένα χρονικό διάστημα για την ανακάλυψη των εμπειριών και των βιωμάτων του παιδιού, ώστε να είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε ένα εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με κύριο γνώρισμα την βιωματική διδασκαλία. Εκμεταλλευόμενοι την εμπειρία του παιδιού, ακολουθούμε μία βιωματική προσέγγιση  των νέων γνώσεων που μας οδηγεί σταδιακά στην κατάκτησή τους. Η βιωματική μέθοδος διδασκαλίας απαιτεί την ενεργή συμμετοχή του παιδιού στην ανακάλυψη και κατάκτηση της νέας γνώσης και επιτρέπει την σύνδεση με τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες του, γεγονός που καθιστά το οικοδόμημα της γνώσης ολοκληρωμένο, οργανωμένο και σταθερό( http://prntscr.com/zmo6p , http://prntscr.com/zpeh3 ).

Το παιδί πλέον προσλαμβάνει τη νέα γνώση σαν κάτι απολύτως φυσικό που ανακάλυψε το ίδιο και δεν αποστηθίζει έτοιμες θεωρίες.

Επιπλέον η καθημερινή μελέτη στο σχολείο αλλά και στο σπίτι σε συνδυασμό με μικρές επαναληπτικές ασκήσεις, παρέχουν την απαιτούμενη εξάσκηση που θα βοηθήσει το παιδί να κατανοήσει και να κατακτήσει όσα μαθαίνει καθημερινά. Φροντίζουμε η εργασία για το σπίτι να μην απαιτεί πολύ από το χρόνο του παιδιού, γιατί το αποτέλεσμα θα είναι να το κουράσει και να του στερήσει χρόνο από το παιχνίδι του που είναι εξίσου πολύτιμο για την ηλικία του.

Γλώσσα

Η Γλώσσα αποτελεί ένα από τα κυριότερα μαθήματα της Α’ τάξης. Φυσικά, όταν το παιδί έρχεται στο σχολείο, ήδη εκφράζεται μέσω του προφορικού λόγου και ήδη έχει κάποιες εμπειρίες από τον γραπτό (έχει «διαβάσει» ένα παραμύθι, έχει δει ένα βιβλίο, μία εφημερίδα, τις ετικέτες των προϊόντων κ.λ.π.). Παράλληλα λοιπόν με το βιβλίο του μαθητή, το τετράδιο εργασιών, το Ανθολόγιο και τις σημειώσεις των εκπαιδευτικών μας, οργανώνονται δραστηριότητες που στόχο έχουν την ανακάλυψη και αφομοίωση νέων γνώσεων οικοδομώντας τες πάνω στις ήδη υπάρχουσες ( το παιδί γίνεται ο ήρωας  του βιβλίου http://prntscr.com/zmo6p ).

Ο λόγος, προφορικός ή γραπτός, διέπει κάθε δραστηριότητα σχολική και μη, οπότε είναι εξ’ορισμού διαθεματικός ο χαρακτήρας του. Πέρα λοιπόν από τις σχεδιασμένες παιγνιώδεις δραστηριότητες που στοχεύουν σε ορισμένη γλωσσική ενότητα, η γλώσσα κυριαρχεί σε όλες τις δραστηριότητες με αποτέλεσμα το παιδί να αφομοιώνει πιο εύκολα τις γνώσεις αλλά και να ανακαλύπτει διαρκώς νέες.

Στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας γίνεται επανάληψη, η οποία βοηθάει στην καλύτερη σύνδεση και οργάνωση της ύλης που έχει διδαχτεί.

Σκοπός του μαθήματος της Νεοελληνικής γλώσσας είναι να μάθει στα παιδιά να γράφουν και να διαβάζουν σωστά. Ακόμη να τα κάνει ν’ αγαπήσουν το «καλό βιβλίο».

  • Στην Α΄ τάξη υιοθετούμε ένα συνδυαστικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής, το οποίο συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με στοιχεία της αναδυόμενης γραφής αλλά και της ολικής προσέγγισης της γλώσσας.
  • Η ανάγνωση και η γραφή είναι πράξεις με νόημα και κατά συνέπεια η διδασκαλία τους, πρέπει να αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση πραγματικών επικοινωνιακών αναγκών.
  • Στη γραμματική ξεκινούμε με βασικές έννοιες όπως η Λέξη – Πρόταση –Αλφάβητο-Άρθρο-Ουσιαστικό-Καταλήξεις-Επίθετο-Βασικά σημεία στίξης-Ρήματα-Κλίση Ενεστώτα κ.α
  • Στο Σκέφτομαι και Γράφω ασχολούμαστε με περιγραφικές εκθέσεις. Μαθαίνουμε να φτιάχνουμε προτάσεις. Βάζουμε έννοιες σε λογική σειρά. Φτιάχνουμε παράγραφο.

Μαθηματικά

Τα Μαθηματικά είναι επίσης ένα βασικό μάθημα της Α’ δημοτικού. Το παιδί θα πρέπει να εξοικειωθεί με τις τέσσερις βασικές αριθμητικές πράξεις (πρόσθεση, πολλαπλασιασμός, αφαίρεση, διαίρεση), με τους αριθμούς τουλάχιστον μέχρι το 100, με τις έννοιες της μονάδας, της δεκάδας, της εκατοντάδας, με τα νομίσματα.

Στόχος μας είναι ο Αριθμός. Διδάσκεται αισθησιοκινητικά και βιωματικά. (ppt.Βιωματική προσέγγιση αριθμών.)Από την αρχή της μάθησης των αριθμών φροντίζουμε να παρουσιάζουμε τους αριθμούς με τη μορφή του αθροίσματος, με βάση το 5 και στη συνέχεια με βάση το 10. Ο πολλαπλασιασμός διδάσκεται συνδέοντάς τον με την πρόσθεση. Έχουμε μια πρώτη επαφή με την προπαίδεια. Η διαίρεση διδάσκεται μέσα από το μοίρασμα των υλικών. Τέλος στα Μαθηματικά δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και αφιερώνεται μεγάλη έκταση στη λύση του προβλήματος. Μέσα στην τάξη αναδεικνύονται και ενθαρρύνονται διαφορετικές στρατηγικές.

Μελέτη Περιβάλλοντος

Το τρίτο μάθημα της Α΄ τάξης είναι η Μελέτη Περιβάλλοντος. Σκοπός της είναι η απόκτηση γνώσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, που επιτρέπει στο μαθητή να παρατηρεί, να περιγράφει και να ερμηνεύει τη λειτουργία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσεται ο άνθρωπος στο χώρο και στο χρόνο. Το μάθημα προσεγγίζεται βιωματικά.

Όπως κάθε χρόνο θα πραγματοποιούνται επισκέψεις, οι οποίες θα συνδυάζονται με τα μαθήματα της Α΄ Τάξης και υπάρχουν επίσης πολλές ενδοσχολικές δράσεις μεταξύ των τάξεων (πχ κοινές δραστηριότητες με το νηπιαγωγείο μας/με τη Β΄ Τάξη και Γ΄Τάξη ,φωτογραφικό υλικό).

Αγγλικά

Η εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας θεωρείται και είναι απαραίτητη για τον σύγχρονο άνθρωπο και γι’ αυτό εντάσσεται στο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου από την Α’ κιόλας τάξη. Η γνωριμία βέβαια του παιδιού με την Αγγλική γλώσσα γίνεται σε προκαταρκτικό επίπεδο ώστε να μην δημιουργηθούν πιέσεις και συγχύσεις από την ταυτόχρονη εκμάθηση της μητρικής του γλώσσας.

Η πρώτη επαφή του παιδιού με τα Αγγλικά είναι προφορική και «οπτική». Περιορίζεται δηλαδή στην απεικόνιση και αποστήθιση μικρών λέξεων και φράσεων, διαδικασία που βοηθά το παιδί να συνηθίσει στο άκουσμα της ξένης γλώσσας. Σταδιακά προχωρούμε στην γραφή των λέξεων αυτών ακολουθώντας παρόμοια διαδικασία με εκείνη της εκμάθησης της μητρικής γλώσσας. Ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων που εμπλέκουν και άλλους μαθησιακούς τομείς (όπως π.χ. της Τεχνολογίας, των Μαθηματικών, των Εικαστικών κ.λ.π.)  διευκολύνουν το παιδί στην προσπάθειά του αυτή.

Εικαστικά

Τα Εικαστικά παρέχουν στο παιδί την δυνατότητα να εκφράσει τον εσωτερικό συναισθηματικό του κόσμο και να εκτονώσει την ενέργειά του δημιουργικά. Στην ώρα των Εικαστικών το παιδί ασχολείται με το ελεύθερο σχέδιο που του επιτρέπει να εκφραστεί αλλά μαθαίνει και νέες τεχνικές και μεθόδους που του προσφέρουν την χαρά της δημιουργίας. Μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, πινέλα, πλαστελίνες, χαρτόνια, υφάσματα, φελλοί, αλλά και κάθε λογής ασφαλές υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με φαντασία, γίνονται τα «όπλα» του παιδιού στην προσπάθειά του να δημιουργήσει, να εκφραστεί, να διασκεδάσει, να επικοινωνήσει,  να ανακαλύψει, να κατανοήσει και τελικά να φτάσει στη γνώση.

Θεατρικό παιχνίδι / Ευέλικτη Ζώνη

Το μάθημα περιλαμβάνει παιχνίδια αυτοσχεδιασμού, παιχνίδια ρόλων, δραματοποιήσεις ιστοριών και παραμυθιών και παιχνίδια μεταμφιέσεων.

Μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι το παιδί μαθαίνει έναν εναλλακτικό τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων του, εξοικειώνεται με την ύπαρξη διαφορετικών ρόλων και εκτονώνει την ενέργειά του δημιουργώντας και διασκεδάζοντας.

Στα πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης πραγματευόμαστε θέματα τόσο της σχολικής ζωής, όσο και της προσωπικής, οικογενειακής, κοινωνικής, συναισθηματικής ζωής του παιδιού. Μέσα από συζητήσεις αλλά και δραστηριότητες-παιχνίδια (που περικλείουν διάφορους μαθησιακούς τομείς όπως π.χ. τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τα Εικαστικά κ.λ.π.) γίνεται προσπάθεια για την ανάπτυξη υγιών  προσωπικοτήτων με ορθή στάση απέναντι στους συνανθρώπους και στην ζωή.